نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2490
-
الف
+

کشف آثار باستانی دوران غزنوی از ساحه مناره های «غزنی»

تیم کاوش «ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی» در جریان سه دوره حفریات از ساحه باستانی «مناره ها» در مرکز غزنی ۳۰۰ قلم آثار باستانی را کشف کرد.

به گزارش آی فیلم 2، تیم کاوش «ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی» در جریان سه دوره حفریات از ساحه باستانی «مناره ها» در مرکز غزنی  ۳۰۰ قلم آثار باستانی را کشف کرده اند. به گفته مسئولان بیشتر آثار به دست آمده احتمالا مربوط به دوره «غزنویان» است.

 آثارکشف شده شامل دو بخش (آثار منقول و غیرمنقول) می شود. آثار باستانی غیر منقول شامل دیوارهای باستانی، اتاق های ویژه دوره اسلامی، تنور و چاه می شود. آثار منقول نیز شامل کوزه‌ها، شمع دانی، بشقاب و انواع مهره‌ و سکه‌ می‌باشد و پس از ترمیم، جهت نمایش به موزیم «غزنی» انتقال داده شود.

به گفته «محمد آصف حنفی» آمر موزیم غزنی کاوش‌گری هم چنان ادامه دارد.باستان شناسانی که مصروف حفاری در این ساحه‌اند، می‌گویند که بیشتر این آثار کشف شده از دوره اسلامی است.

در همین حال «ادریس وفا»، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی از این وزارت خواهان تخصص بودجه برای حفاظت و معرفی آثار باستانی این ولایت شده است و از قاچاق احتمالی آثار باستانی ابراز نگرانی می‌کند.

تعدادی از مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی خواهان ارتقای ساحه باستانی منارهای غزنی به« پارک ملی» هستند و امیدوارند که بعد از ایجاد پارک در این ساحه بتوانند درآمدی نیز برای حفظ آثار باستانی این ولایت پیدا کنند.

گفتنی است که ولایت غزنی یک ولایت باستانی و داری منابع طبیعی و باستانی فراوان است

«مناره‌های غزنی» 2 برج مناره ای تزئین شده درغزنی در مرکز افغانستان است که در میانه سده دوازده میلادی ساخته شدند ؛ این 2 مناره ۶۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند و در فضایی باز در شرق غزنی جای دارند.

این دو منار در قرن ۱۱ میلادی به امر سلاطین «غزنوی» دودمان «آل ناصر» اعمار گردیده اند.

براساس معلومات ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی برنامه حفریات ساحه منارها همچنان ادارد و انتظار می رود که آثار بیشتری از این محل به دست آید. 

م ا

نظر شما
ارسال نظر